PL   UK   FR   NO

UTKAST TIL HISTORISK RUNDTUR I POLEN
II VERDENSKRIG

Warszawa – Kraków – Oświęcim – Ostrzeszów – Warszawa

Dag 1.

Ankomst til Warszawa flyplassen pa morgenen. Vi moter lokal reiseleder og blir kjort til hotell med sentralbeliggenhet hvor sjekker vi inn og spiser lunsj. Etter lunsj far med oss en lokalkjent guide som vil vise oss og fortelle om den polske hovedstaten (Kongeslottet og Gamlebyen). Middag spiser vi pa en koselig restaurant i den Gamlebyen. Overnatting.

Dag 2.

Vi spiser frokost pa hotellet og sjekker ut for vi drar pa besok til Museum for Warszawaopproret. Etter lunsj pa en av byens restaurant kjorer vi videre til Kraków for overnatting i godt hotell med sentralbeliggenhet. Middag spiser vi pa restaurant I den Gamlebyen.

Dag 3.

Etter frokost far vi med oss en lokalkjent guide som vil vise oss og fortelle om historisk jodestroket Kazimierz med den Remuh Synagogen og Kirkegard, Schindlers Fabrikken Museet og slottet og katedralen pa Wawel. Lunsj spiser vi pa en restaurant i byen. Ettermiddagen tar vi en busstur til Wieliczka og der besoker vi en av verdens eldste og mest kjente saltgruver (som star pa UNESCOS liste over verdens kulturarv fra 1978). Pa kvelden reiser vi tilbake til Kraków og spiser vi middag pa lokal restaurant "Noahs ark" med live Klezmer musikk i jodestroket Kazimierz.

Dag 4.

Frokost pa hotellet og sjekk ut for vi kjorer til Auschwitz Museet. Guider er lagt inn pa besok i begge parter av Museet: Auschwitz I og Birkenau. Vi har en lunsjpause og spiser vares lunsjpakker. Etter et tankevekkende besok, kjorer vi til Ostrzeszów (tysk: Schildberg), viktig stedt for norsk historie. I Ostrzeszów ligger den Oflag XXI‐C, en tysk krigsfange‐leir for norske offiserer under andre verdenskrig. Mye av norske offiserer ble internert her mellom 1943 og 1945 etter Aktion Polarkreis, sammen med forsvarssjefen av norske haren – general Otto Ruge. Etter et mote med polske elver og larerer fra Ostrzeszów, kjorer vi til hotell for middag og overnatting.

Dag 5.

Etter frokost pa hotellet besoker vi det Krigsfangemuseet hvor den norske avdelingen har fast utstilling pa sin egen etasje. Denne parten av Norge i Polen er veldig imponerende. Etter et kort besok til lokal gravlund med gravene av norske soldater, reiser vi til Łódź som kalles det polske Manchester. Vi skal pa rundtur med sykkelrickshawer langs Piotrkowskagaten, den lengste handelsgaten i Europa. Lunsj spiser vi i Manufaktura for avraiser vi til Warszawa. Pa kvelden flyr vi fra Warszawa flyplassen til Oslo eller Bergen.